Baru-baru ini, timbul pula isu Allah di arasy. Seolah-olah Allah itu berhajat pada tempat. Mulalah keluar hujah-hujah yang disangka dalil, lalu kafir-mengkafirkan orang sesuka nafsu.
Surah as-Sajdah dah jelaskan, istawa maknanya mentadbir.
Nabi naik ke arasy dalam peristiwa mikraj adalah simbolik untuk menegaskan bahawa solat adalah perintah tertinggi dalam agama selepas iman. Iman diperintah untuk dijaga sejak zaman roh lagi, yang mana kita semua sebaya pada zaman roh, kita semua akan sebaya semula di syurga kelak.
Nasib baik Allah guna على، bukan guna في... kalau Allah guna في ya maksudnya Allah sedang ada di situ. على sini dah menunjukkan ada sesuatu yang berkaitan dengan Allah di arasy, iaitu sistem pentadbiran-Nya berpusat di arasy. Sama macam ayat akhlak Nabi adalah teragung, Allah guna على . Iaitu : وإنك على خلق عظيم
Dah terang-terang Allah kata dalam surah asy-Syuara: ليس كمثله شيء Dia tak sama dengan makhluk. Tak perlu tempat, sibuk lagi nak paksa orang faham ikut hati dia dah kenapa? Lepastu sibuk tuduh orang nak kafirkan ulamak, kita pula tak kenal ulamak tu macam mana nak kata dia kafir atau tak? Apenda dey perangai macam ni! Yanna dey ayoyooo...
Yaqin sahaja la 100% bahawa Dia Yang Maha Esa, satu-Nya tidak dapat dibilang dan dipecahkan, enggan menyamai sesuatu dengan makhluk, abadi selamanya tidak berawal dan tidak berakhir serta tidak bertempat, di mana selain daripada-Nya adalah makhluk, semua makhluk berharap dan berhajat hanya pada-Nya, bukan Dia yang berharap pada makhluk.
Dia tidak beranak dan tidak diperanakkan dan tiada sesuatupun yang boleh bersekutu dengan-Nya sama ada dari segi zat, sifat dan perbuatan. Makhluk itu boleh gerak dan boleh diam. Bagaimana kita boleh kata Allah duduk diam dan bergerak ke arasy sedangkan diam dan gerak itu sifat yang baharu?
Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman:
وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْكُمْ وَلٰكِنْ لَّا تُبْصِرُونَ
"Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada kamu, tetapi kamu tidak melihat,"
(QS. Al-Waqi'ah 56: Ayat 85)
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسٰنَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِۦ نَفْسُهُۥ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ
"Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya,"
(QS. Qaf 50: Ayat 16)
Jika Allah sendiri kata Dia lebih dekat daripada urat leher, kalau begitu lebih baik Nabi s.a.w. tak payah naik untuk jumpa Allah kan? Pergi kat urat sendiri je. Tapi, tak terfikir kah berapa banyak urat leher 8 bilion sekarang, tak termasuk lagi urat-urat leher dari zaman Nabi Adam? Allah ada kat mana sebenarnya? Bagaimana, bila, mengapa?
Aku faham apa-apa yang sesetengah alim maksudkan. Tak perlulah nak paksa orang supaya kita kata Allah di arasy. Boleh je nak kata Allah di arasy, tanpa mengitsbatkan (menetapkan) bahawa Allah memerlukan arasy. Biarlah kita tak tahu bagaimana Allah di arasy, tafwidhkan (menyerahkan) sahaja maknanya kepada Allah. Akal kita terbatas.
Jadi, jagalah adab apabila kita memberi kritikan atau menerima kritikan. Lagi-lagi sebab ini furu` dalam aqidah. Cabang-cabangnya sahaja. Yang usul dia, kau, aku dan kita semua WAJIB 100% yaqin Allah tak bertempat. Kalau berhajat pada tempat, buat apa jadi Tuhan, patutnya makhluk yang berhajat, sebab itu kalau Allah berhajat pada tempat, maknanya Dia lemah.
KALAU TAK ADA ARASY PUN, ALLAH MASIH BOLEH MENTADBIR ALAM INI. DIA TAK BERHAJAT PUN PADA ARASY, DIA MAHA BERKUASA ATAS SEGALA-GALANYA.
Sudah-sudahlah tu. Lebih baik fokus yang lebih penting, bantu saudara-saudara Islam kita dari segi kewangan. Di luar sana lagi ramai yang belum memeluk agama Islam: kita baru ada 2 bilion, lagi 5 bilion, apa kita nak jawab? Pernah tak kita Islamkan orang? Kita dah Islam ni, sibuk lagi nak pertikaikan benda cabang-cabang sahaja?
Asal kita ada iman لا إله إلا الله ومحمد رسول الله korang patut syukur. Iman ni amat bernilai walau sebesar zarah ia kunci syurga. Buang masa sahaja balah isu yang tak berapa penting, akhirnya orang kafir juga yang masih pegang dunia, orang-orang Islam (semua Muslim) ketinggalan...
Dulu, Rom dan Parsi seperti U.S.A. dan Rusia sekarang. Bayangkan negara kecil seperti Madinah mampu jatuhkan mereka berdua. Tentera Madinah pimpinan Khalid Ibn Al-Walid berjaya menawan Rom manakala tentera Madinah pimpinan Saad Ibn Abu Waqqash berjaya menawan Parsi. Di mana kita sekarang? Masih nak berbalah isu furu` Allah di mana lagi?
Tak kisahlah salafi atau khalafi. Jangan pukul rata, sebiji pisang rosak bukan bermakna setandan lain juga rosak. Ramai saja yang okay, kebanyakannya hanya berdiam diri. Hanya orang munafiq yang suka memperlaga-lagakan perkara kecil menjadi besar sehingga bermusuh-musuhan. Mari kita saling membantu saudara seagama supaya dapat menjawab soalan Munkar dan Nakir di kubur kelak, apabila ditanya: "Siapakah saudaramu?"
No comments:
Post a Comment